Om projektet

I Finjasjön görs en undersökning på effekter av catch and release (återutsatt fisk) av Lunds universitet. I detta forskningsprojekt berörs en av de viktigaste aspekterna inom sportfisket som är av stor betydelse för utvecklingen av ett hållbart fiske. Syftet med studien är att undersöka hur gös påverkas av ett upprepat C&R-fiske. Återfångst av märkt fisk kommer att ge resultat om tillväxt, kondition, rörelsemönster och individvariation efter C&R.

onsdag 29 juni 2011

Nu går det lite bättre......

Har ju som sagt fått in en hel del rapporter på återfångster som jag är väldigt glad för. Det är ju trots allt rapporter från er som hela studien bygger på, och utan er hade detta projekt inte fungerat. STORT TACK!



Efter alla dessa rapporter så drog det lite extra i fisketarmen som de flesta säkert känner igen. Så vad var bättre än att tillbringa eftermiddagen och kvällen på sjön. Jag kan ju lugnt säga att jag inte har haft något större flyt mitt vertikalfiske i vår och försommar. Än om det inte är en av de bästa dagar jag haft där uppe så var det ändå en hel del fisk som var huggvilliga.



Det som fungerade bäst idag var att köra traditionellt bottenfiske lite grundare än tidigare, det kanske inte alltid är de största fiskarna som man får men förbannat roligt är det. Vi körde runt och letade en hel del efter pelagisk fisk och de fanns, fast de var inte många. Jag lyckades få två stycken på ett nytt litet experiment med nya tailar på jiggarna. Roligt att de visade sig vara så effektiva.




Ha det gott coh hoppas att vi ses snart där ute

Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar