Om projektet

I Finjasjön görs en undersökning på effekter av catch and release (återutsatt fisk) av Lunds universitet. I detta forskningsprojekt berörs en av de viktigaste aspekterna inom sportfisket som är av stor betydelse för utvecklingen av ett hållbart fiske. Syftet med studien är att undersöka hur gös påverkas av ett upprepat C&R-fiske. Återfångst av märkt fisk kommer att ge resultat om tillväxt, kondition, rörelsemönster och individvariation efter C&R.

onsdag 1 juni 2011

Skiftande väder......

Jag har ju som ni säkert märkt inte rapporterat något från Finja de sista veckorna, detta är på grund av att jag nyligen har fått en son och därmed inte hunnit att fiska. Nu har jag äntligen hunnit med ett pass i alla fall. ☺



Jag har ju som ni säkert märkt inte rapporterat något från Finja de sista veckorna, detta är på grund av att jag nyligen har fått en son och därmed inte hunnit att fiska. Nu har jag äntligen hunnit med ett pass i alla fall. ☺



Man kan ju lungt säga att det inte direkt var ett drömpass. Till en början såg det väldigt lovande ut men efter ungefär en timme dog vinden ut helt och det blev som att sitta i en bastu. Givetvis märkte man det direkt på att fisken skyggade ännu mer än de gjorde tidigare.

Det enda man kunde göra var att hoppas på att det kunde dra in lite moln och att vinden skulle öka.

……och det kan man lungt säga att det gjorde!!!



Till slut var vi tvungna att ge upp då det knapp gick att maövrera båten ens med bensinmotorn.



Man kan ju säga att under den tid vi fiskade så var gösen endast på hugget när vinden ökade och en kort tid framöver. Vi kunde summera dagen till endast fem gösar i det mindre formatet, men det kommer nya dagar.

Förhoppningsvis så ska jag hinna med några ytterligare pass inom den snaraste framtiden och givetvis så rapporterar jag om detta då. Hoppas på att NI kommer att få bättre fiske framöver än vad vi hade denna dag.

Ha det gott

Martin

1 kommentar: